FranklinCovey tror på att varje barn och varje individ är en ledare på sitt sätt. Ledaren i mig fokuserar på att utveckla varje individs fulla potential att vara sin egen ledare, och skapa en ledarskapskultur inom hela skolan/organisationen som genomsyrar allt arbete. Genom att tydliggöra skolans vision etablerar man en kultur som ser varje elevs potential, och atmosfären på skolan förbättras.
Ledaren i mig är en treårig process som tränar personal och elever i personligt ledarskap. Det handlar om att kunna sätta mål, ta ansvar, planera sin tid, prioritera det som är viktigast, arbeta i team, tänka kreativt, hantera konflikter, respektera olikheter, förändra vision till verklighet och hitta balansen i livet.
Processen syftar till att ge varje elev verktyg att leda sig själva och ge varje individ möjlighet att blomstra. Ledaren i mig motiverar eleverna till att ta ansvar för sina liv och sina beslut, vilket ger effekter både i klassrummet och utanför. Processen syftar till att lyfta fram potentialen i varje individ och stödja varje individ i att ta eget ansvar för att nå goda resultat.
Med ett grundläggande synsätt och ett gemensamt språk i vardagen får personalen verktyg att kunna utveckla elevermas kunskaper och färdigheter på ett effektivt sätt.
Vana 1. Var proaktiv.
Om hur vi lär oss att välja våra reaktioner och var vi lägger vår energi.
Om hur vi lär oss att välja våra reaktioner och var vi lägger vår energi.
Vana 2. Börja med slutet i sikte.
Om hur vi sätter mål både i stort och smått, både för oss själva och för vår organisation för att komma dit vi vill.
Om hur vi sätter mål både i stort och smått, både för oss själva och för vår organisation för att komma dit vi vill.
Vana 3. Gör det viktigaste först.
Om hur vi ser till att de mål vi har satt upp genomsyrar hur vi använder vår tid. Så att vi får tid på det som är viktigt, och inte bara det som är bråttom.
Vana 4. Tänk vinna-vinna.
Om hur vi kan börja tänka på ett nytt sätt i vårt samarbete med andra och ständigt leta efter ömsesidiga fördelar.
Vana 5. Försök först att förstå sedan att bli förstådd.Att kommunicera effektivare genom att först lära oss lyssna.
Vana 6. Skapa synergi.Om hur vi kan utnyttja varandras olikheter till att bli en kreativ styrka istället för konflikt.
Vana 7. Vässa sågen.Om hur vi hittar tid och motivation att ständigt utveckla oss – något som både vi själva och vår omgivning har allt att vinna på.
Målsättning:
- Utveckla "hela barnet" och kompetensen hos personalen att se det unika i varje individ.
- Ge stärkt initiativförmåga /ansvarstagande och ökat självförtroende hos eleverna.
- Skapa en bättre "Vi-känsla" som leder till mindre konflikter i skolan/fritids.
- Utvecklar, inom ramen för läroplanen, starka individer och gott ledarskap bland personal och elever.
- Höja elevernas studieresultat.
- Tydliggör skolans vision och de viktigaste målen som skola/fritids arbetar för.
- Tydliggör varje persons bidrag till att nå de allra viktigaste målen.
- Ett förbättrat samarbete mellan skola/fritids och vårdnadshavare.
- Skapar kunskaper för livet.
- Ge stärkt initiativförmåga /ansvarstagande och ökat självförtroende hos eleverna.
- Skapa en bättre "Vi-känsla" som leder till mindre konflikter i skolan/fritids.
- Utvecklar, inom ramen för läroplanen, starka individer och gott ledarskap bland personal och elever.
- Höja elevernas studieresultat.
- Tydliggör skolans vision och de viktigaste målen som skola/fritids arbetar för.
- Tydliggör varje persons bidrag till att nå de allra viktigaste målen.
- Ett förbättrat samarbete mellan skola/fritids och vårdnadshavare.
- Skapar kunskaper för livet.