Fritidshemmets uppdrag



Komplement till skolan

"Fritidspedagogik är att kunna förhålla sig till barns frihet"




Lärande är så mycket mer än att läsa och förstå. Lärande är också förmågan att tillämpa och leva sin kunskap. Att testa teorier i verkligheten. Att leva sin kunskap är att göra den till sin egen och tillämpa den, med värde, i relation till sin egen omvärld och dess förutsättningar.

Till skillnad från det formella lärandet i skolan får barnen på fritidshemmet ofta kunskapen som en biprodukt. Den som i grupp resonerar över vilket klätterträd som är bäst och sedan testar hus björken eller tallen känns att klättra i, glömmer inte namnen på träden. När du leker affär får du kunskap om matematiska begtrepp "på köpet".

På fritids utgår man från barnen engagemang, utnyttjar leken som resurs, arbetar tematiskt, har normer och värdegrund i fokus, upplevelsebaserat lärande och situationsstyrt lärande. Fritidsverksamheten är på så sätt en bra grogrund för framtida entreprenörskap. Ett entreprenöriellt perspektiv uppmärksammar dessutom proaktiva former som att tänka nytt, initiera och handla.

Pedagogiken tar form i mötet med barnet, gruppen och sammanhanget. Därtill har barnens egna mål, behov och intressen inverkan. Fritidspedagogik är att förhålla sig till barns mer eller mindre fria processer och däri vägleda lotsa och problematisera deras utveckling.

Fritidspedagogiken kompletterar skolans undervisning med ett praktiskt, laborativt eller utforskande arbetssätt som sätter kunskapen i sammanhang - och befäster den i reella situationer.

Samverkan mellan skola och fritidshem kan ske på många olika sätt. Det viktiga är att vi samverkar för att fe barnen bästa möjliga utvecklingsmöjligheter. Arbetar man tematiskt på skolan eller i arbetslaget kan det genomsyra både fritidshemmets och skolans verksamhet, var och en på sitt sätt.

                                         Entreprenöriellt lärande - vad är det?http://frekar12.files.wordpress.com/2013/03/globe-86244_640.jpg

Kreativitet, ansvarstagande och initiativkraft blir allt viktigare i samhället. Verklighetsanknuten undervisning och ett entreprenöriellt förhållningssätt har därmed fått en viktig roll inom skolväsendet.

Entreprenörskap är en av EU:s 8 nyckelkompetenser för livslångt lärande och de entreprenöriella kompetenserna är efterfrågade på arbetsmarknaden. Enligt skolverket definieras entreprenöriellt lärande följande:

Entreprenöriellt lärande är ett pedagogiskt förhållningssätt som innebär att utveckla och stimulera generella kompetenser sin att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. Det handlar om att utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet och med att ta risker. Det entreprenöriella lärandet främjar också kompetens att fatta beslut, kommunicera och samarbeta.
Inom skolväsendet handlar det om att eleverna ska få utveckla förmågor som främjar entreprenörskap. Det innebär att fritids ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Barnen ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra (Lgr11, kap 1). Därför strävar vi efter att öka barnens delaktighet; de ska lära sig att ta ansvar, reflektera, samarbeta och planera. Genom det entreprenöriella lärandet vill vi att barnen ska få insikt i att deras handlingar kan påverka och göra skillnad. Vi vill att barnen utvecklar färdigheter och förhållningssätt som gör att dem vågar ta risker/tänka nytt för att skapa nya möjligheter; att se möjligheter istället för problem.